Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (regel 102 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Stichting Scooterbelang confronteert Amsterdam 
met gevolgen van plan snorfiets naar de rijbaan

Nieuws
Datum: 
1 okt 2014 - 07:15

Stichting Scooterbelang confronteert Amsterdam 
met gevolgen van plan snorfiets naar de rijbaan

Afgelopen nacht zijn drukke verkeerspunten in Amsterdam-centrum voorzien van de schokkende gevolgen van het plan om snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. In aanloop naar een spoeddebat in de gemeenteraad vraagt de Stichting Scooterbelang de lokale politici hun verantwoordelijkheid te nemen en het plan in te trekken.

Op tien locaties in de stad is met afbreekbare verf op de rijbaan een ‘plaats delict’ c.q. verkeersongeval nagebootst (zie foto). Remas Haverkamp, voorzitter van Stichting Scooterbelang: “Dit is de enige manier waarop wij duidelijk kunnen maken welke gigantische risico’s snorfietsers zouden lopen als zij op de rijbaan moeten gaan rijden. Je kan de klok erop gelijk zetten dat er ongelukken gaan gebeuren en daar is de Amsterdamse gemeenteraad dan verantwoordelijk voor. Het snelheidsverschil tussen auto’s en vrachtauto’s met 50 kilometer per uur en snorfietsen met 25 kilometer per uur is gewoon levensgevaarlijk. Een helmplicht gaat daarbij niet helpen om te voorkomen dat een snorfietser straks onder een vrachtwagen terecht komt.”

Structurele oplossingen


Ook Scooterbelang ziet dat er op meerdere plekken in Amsterdam capaciteitsproblemen zijn op fietspaden. Haverkamp: “Het lijkt mij vrij logisch dat de Amsterdammers steeds vaker voor een tweewieler kiezen, gemotoriseerd dan wel ongemotoriseerd. Autogebruik wordt immers zoveel mogelijk ontmoedigd. Daar kan de gemeente dan toch alleen maar blij mee zijn? Je zou de toenemende drukte op het fietspad juist moeten faciliteren, bijvoorbeeld met structurele oplossingen in de infrastructuur, maar ook met strikte handhaving van de geldende regels. Alle weggebruikers hebben recht op een veilige verkeersdeelname, maar dan moet je niet een probleem dat zich op bepaalde drukke plekken voordoet, gaan verplaatsen. Het is toch niet uit te leggen dat welwillende snorfietsers moeten lijden onder een groep die zich asociaal gedraagt, maar niet aangepakt wordt?”

De Amsterdamse gemeenteraad vergadert woensdag 1 oktober en/of donderdag 2 oktober over het onderwerp ‘Snorfiets naar de rijbaan in combinatie met helmplicht’ en in de Tweede Kamer staat op donderdag 9 oktober een debat gepland over de situatie in Amsterdam.