
Met de vele ongelukken onder jongeren op fatbikes was het niet de vraag óf er een helmplicht zou komen, maar wanneer. Minister Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) wil nu de verkeersveiligheid aanscherpen door een helm verplicht te stellen voor alle bestuurders tot 18 jaar – zowel op reguliere e-bikes als op de populaire fatbikes. Naast deze maatregel werkt hij aan een gedragscampagne en een keurmerk om elektrische fietsen veiliger en betrouwbaarder te maken.
De verplichting kan later ook worden uitgebreid naar andere lichte elektrische voertuigen, zoals de e-step.
Tweede Kamer wilde fatbikes aanpakken
Eerder drong de Tweede Kamer aan op een helmplicht én een minimumleeftijd specifiek voor fatbikes. Het plan was om die fietsen technisch te onderscheiden van gewone e-bikes, bijvoorbeeld via gewicht of motorvermogen. Onafhankelijk onderzoek wees echter uit dat dit in de praktijk niet uitvoerbaar is.
Regels in 2027 van kracht
De nieuwe helmplicht betekent een aanpassing van de verkeersregels. Om te voorkomen dat jongeren overstappen naar andere voertuigen, onderzoekt het ministerie ook een leeftijdsgebonden helmplicht voor e-steps. Het conceptvoorstel moet in het najaar van 2026 naar de Kamer, waarna de wet begin 2027 van kracht zou kunnen worden.
Ongevallen nemen fors toe
De cijfers onderstrepen de urgentie. In opdracht van het ministerie onderzocht VeiligheidNL het aantal slachtoffers dat op de spoedeisende hulp belandde na een ongeluk met een elektrische fiets. Tussen 2020 en 2024 is dat aantal verdubbeld. Vooral jongeren zijn kwetsbaar: in de groep 12 tot 18 jaar is het aantal e-bikebestuurders met hersenletsel zelfs verzesvoudigd. Ook de fatbike duikt nadrukkelijk op in de statistieken: van nul slachtoffers in 2020 naar 301 in 2024.
Vergelijking met snorscooters
De maatregel doet denken aan de helmplicht voor snorscooters, die in januari 2023 werd ingevoerd. Daar gold de verplichting echter voor alle bestuurders, ongeacht leeftijd.