Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (regel 102 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Kabinet wil helmplicht vanaf 1 september 2022 invoeren

Nieuws
Datum: 
8 feb 2022 - 15:45

Het kabinet wil de landelijke helmplicht voor snorfietsers vanaf 1 september 2022 invoeren. Deze datum staat echter nog niet vast, aangezien dit nog definitief moet worden besloten in een 2 minuten debat dat binnenkort in de tweede kamer plaatsvindt. Wel is definitief dat ook de speed pedelec helm gebruikt mag worden op een snorscooter.

De invoering van de helmplicht voor snorfietsers heeft grote impact op zowel de ondernemers als alle bijna 800.000 snorfietsgebruikers in Nederland. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich goed kan voorbereiden op de introductie, is tijd nodig. Die datum zou echter worden vastgesteld op 1 januari 2023, maar ondertussen is deze, zonder verdere informatie, aangepast naar de voorlopige datum van 1 september 2022.

Speed pedelec helm
Na uitgebreid onderzoek door TNO is duidelijk geworden dat snorfietsgebruikers straks gebruik kunnen maken van de speed pedelec helm. Deze comfortabele, veilige lichtgewicht helm is eerder samen met de fietsindustrie leden van RAI Vereniging ontwikkeld voor speed pedelec gebruikers. Zij bereiken een maximumsnelheid van 45 km/h.

Negatieve effecten
Ondanks het gebruik van de speed pedelec helm, is de vrees van vele partijen dat in de nabije toekomst veel snorfietsgebruikers de snorfiets laten staan of geen nieuwe meer aanschaffen. Dit heeft onmiddellijk effect op de verduurzaming omdat geen enkele nieuwmarkt zo snel vergroend als de snorfiets branche. Van alle in 2021 nieuw geregistreerde snorfietsen, is inmiddels bijna 40 procent elektrisch. Bovendien blijkt uit eerder onderzoek in opdracht van het ministerie van IenW dat bij invoering van een helmplicht een deel van de gebruikers overstapt naar de auto. Daarmee komt ook de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad onder druk te staan.

Gelijkheid alle Light Electric Vehicles (LEV’s)
De RAI vereniging sectie Scooters maakt zich zorgen dat bepaalde groepen snorfietsgebruikers straks kiezen voor nieuwe veel snellere voertuigen die als elektrische fiets op de markt worden geïntroduceerd maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. Deze voertuigen bereiken in de praktijk soms topsnelheden van 45 km/h, hebben soms een gashendel en zijn daarmee voor de wet eigenlijk een bromfiets. Er wordt echter onvoldoende op gehandhaafd en gebruikers dragen geen helm. Hierdoor komt juist de veiligheid op het fietspad verder onder druk.

Oneerlijk
Het blijft echter oneerlijk dat de snorscooter met 25 km/u wel een helmplicht krijgt en de elektrische fiets met diezelfde snelheid (of vaak harder omdat men deze ook opvoert) die helmplicht niet heeft. Als een deel van de scooterrijders de snorscooter verruilt voor een elektrische fiets zonder helmplicht wordt het tegenovergestelde doel bereikt en zal de winst met betrekking tot verkeersslachtoffers marginaal zijn of zelfs de verkeerde kant op gaan.