Internetconsultatie helmplicht snorscooters

Nieuws
Datum: 
17 feb 2020 - 16:00

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt op dit moment een wijziging van het Reglement verkeerstekens en verkeersborden (RVV) 1990 voor, wat kortweg betekent dat de uitzondering, met betrekking tot de helmplicht voor snorscooters voor bestuurders en passagiers, komt te vervallen. Kortweg, een helmplicht voor snorscooters! Inmiddels is er reeds een onderzoek geweest naar de gevolgen van de helmplicht voor snorscooters, maar daar blijft het niet bij. Als bedrijf en burger kun je via internetconsultatie je mening geven over dit ontwerpbesluit en de gevolgen ervan.

Verdiepend onderzoek
Daarnaast zal er een verdiepend onderzoek worden gestart naar de verkeersveiligheidseffecten van een helmplicht voor snorfietsers. Een groot deel van de snorfietsers geeft namelijk aan dat ze door de invoering van een helmplicht zullen overstappen naar andere vervoersmiddelen. De gevolgen van deze overstap voor de verkeersveiligheid wil de minister nader laten onderzoeken. Hierbij zal bijvoorbeeld beter in kaart worden gebracht welke leeftijdsgroepen precies zullen overstappen om zo een betere inschatting te maken van de gevolgen voor verkeersveiligheid. Ook zal in kaart worden gebracht of er door het overstappen van snorfietsers naar andere vervoersmiddelen, zoals de (elektrische) fiets, sprake zal zijn van een stijging van het aantal verkeersslachtoffers bij deze voertuigcategorieën.

Dit verdiepende onderzoek zal voor het zomerreces zijn afgerond en samen met de resultaten van de internetconsultatie worden gebruikt in de verdere voorbereiding van het ontwerpbesluit helmplicht snorfiets. Naar verwachting kan het ontwerpbesluit vervolgens na het zomerreces aan de Kamer worden aangeboden.

Via www.internetconsultatie.nl kan je jouw mening geven, tik links in de zoekbalk ‘helmplicht’ en je bent op de desbetreffende pagina.

Waarom tegen een helmplicht:
− Een helm voorkomt geen ongelukken en lokt door het gevoel van veiligheid mogelijk zelfs onvoorzichtiger gebruik uit, zowel van de snorfietser als van de medeweggebruiker die onbewust denkt dat de snorfietser beschermd is dicht op de snorfietser blijft ‘plakken’
− Als een auto is betrokken bij een ongeval is een helm alleen zinvol als de snelheid van de auto laag is − Een helm beschermt niet tegen alle soorten hoofdletsel. De kaak en mond worden door een helm niet beschermd en een hersenschudding is door de manier waarop deze ontstaat evenmin te voorkomen met een helm
− Belangrijk punt van aandacht: de helmplicht en snorfiets naar de rijbaan zijn twee heel verschillende zaken. Een helmplicht mag niet automatisch leiden tot verplaatsing naar de rijbaan. En al helemaal niet als de maximumsnelheid op die rijbaan meer dan 30 km is, zoals op de meeste straten in Amsterdam