Foutmelding

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (regel 102 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (regel 3190 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (regel 127 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/ctools/ctools.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (regel 394 van /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Examen beperkt ongevallen

Nieuws
Datum: 
11 jun 2013 - 16:30

De invoering van het bromfietsexamen in 2010 lijkt effectief voor het terugdringen van het aantal ernstig verkeersgewonde brom- en snorfietsers van 15-17 jaar. Dat is met 22 procent gedaald.
Minister Melanie Schultz van Hagen (Infrastructuur en Milieu) meldde dit onlangs per brief aan de Tweede Kamer. Zij baseert zich daarbij op onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

SWOV rapporteert dat er na de invoering van het bromfietsexamen 22 procent minder ernstig verkeersgewonde brom/snorfietsers zijn in de leeftijdscategorie 15-17 jaar zijn. Ook is het brom/snorfietsbezit onder deze groep sterk afgenomen.

De onderzoekers stellen vast dat het niet met zekerheid te zeggen is dat de invoering van het bromfietsexamen de oorzaak is van een lager bromfietsbezit en daarmee ook van minder ongevallen onder 15-17 jarigen. Ten eerste was de meetperiode na de introductie van het bromfietsexamen beperkt tot 1 jaar en ten tweede kunnen er meerdere mechanismen zijn die leiden tot minder verkeersslachtoffers in deze categorie.

Daarentegen blijkt uit het SWOV-onderzoek dat juist het aantal 18-24-jarige slachtoffers (die nog geen bromfietsexamen hadden gedaan) is toegenomen met 47 procent. Het brom/snorfietsbezit in deze leeftijdscategorie nam toe met 43 procent.

Wel melden de partijen die bij het onderzoek betrokken waren dat zij in hun dagelijkse praktijk de positieve effecten van de invoering van het bromfietsexamen ervaren.

Handhaving
Door de invoering van het bromfietsrijbewijs zijn bijvoorbeeld ook de handhavingsmogelijkheden van de politie fors uitgebreid. Een bromfietsrijbewijs kan worden ingenomen bij gevaarlijk en hinderlijk gedrag, bij alcoholmisbruik en bij snelheidsovertredingen. Daarnaast is nu voor de beginnende bromfietser, net als voor de beginnende automobilist, een puntenrijbewijs van kracht. Voor de invoering kon de politie alleen de identiteit controleren en op kenteken bekeuren.

Nuttig
Minister Schultz concludeert dat het bromfietsexamen vooralsnog een nuttige maatregel lijkt, ook in samenhang met andere op jongeren gerichte maatregelen zoals 2ToDrive en de beginnersregeling. “Ik blijf het aandeel verkeersdoden- en gewonden onder de brom- en snorfietscategorieën goed volgen de komende jaren”, beloofde zij de Tweede Kamer.

Praktijkexamen
In 2010 werd het praktijkexamen voor brom- en snorfietsen (rijbewijscategorie AM2) en brommobielen (rijbewijscategorie AM4) ingevoerd vanwege het grote ongevalsrisico in deze groep. Onder bromfietsers waren in de jaren 2008-2011 jaarlijks meer dan 40 verkeersdoden en circa 2.000 ernstig gewonden te betreuren. Dat is vijf maal meer dan onder fietsers en 20 keer meer dan onder automobilisten.

Het bromfietsexamen moet de veilige verkeersdeelname van brom- en snorfietsers en brommobielchauffeurs vergroten.

Meer informatie: Gemma Warmerdam