Error message

  • Notice: Trying to access array offset on value of type null in taxonomy_menu_trails_init() (line 102 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.module).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_display has a deprecated constructor in require_once() (line 3190 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/bootstrap.inc).
  • Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; views_many_to_one_helper has a deprecated constructor in require_once() (line 127 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/sites/all/modules/ctools/ctools.module).
  • Deprecated function: implode(): Passing glue string after array is deprecated. Swap the parameters in drupal_get_feeds() (line 394 of /home/home2/s/scooterweb/public_html/includes/common.inc).

Snorscooter en helmplicht, maar wanneer?

Nieuws
Datum: 
24 Jun 2021 - 13:45

Het zal weinig mensen zijn ontgaan, maar een helmplicht voor de snorscooter lijkt volgens velen al een voldongen feit! Er wordt zelfs al gesproken over een datum, juli 2022, maar dit is allerminst zeker. Op dit moment wordt nog onderzoek gedaan door TNO naar het gebruik van de Speed Pedelec helm op een snorscooter (met passagier) en zijn er schriftelijke vragen gesteld door diverse partijen. Dat zou betekenen dat de invoering weleens vertraging zou kunnen oplopen waarbij nu al januari 2023 wordt genoemd als voorlopige ingangsdatum.

Gelijk
Een rondje bellen over de helmplicht voor snorscooters met een aantal scooterdealers levert verschillende reacties op. Een aantal geeft aan dat het wellicht na jaren eindelijk duidelijkheid geeft, maar een groter aantal is het er volledig mee oneens en vindt het besluit oneerlijk. Het aantal ongevallen met E-bikes is vele malen groter en deze E-bikes gaan ook 25 km/u dus waarom komt er voor deze groep geen helmplicht? Als je kijkt naar de statistieken zie je dat het aantal ongevallen met E-bikes ook fors is gestegen (68% in 20 jaar) dus er lijkt een duidelijk argument te bestaan.

Duidelijkheid LEV
Ondertussen neemt het aantal elektrische steps met de dag toe en zien we steeds vaker elektrische cargo driewielers op de wegen verschijnen waarvoor dan weer geen helmplicht bestaat. Vanuit diverse brancheverenigingen bestond ook de behoefte om de LEV (light electric vehicles) onder de loep te nemen en eenduidig beleid hiervoor te maken. Maar de kamer heeft dit naast zich neergelegd en geeft prioriteit aan de helmplicht voor de snorscooter rijder. Die helmplicht heeft overigens ook grote impact op de partijen die deelscooters aanbieden in grote steden. Veel mensen kiezen voor een elektrische snorscooter omdat ze makkelijk en zonder uitstoot op de plek van bestemming kunnen komen. Maar wat gaan zij besluiten als de helmplicht wordt ingevoerd? Veel steden willen toch naar emissie loos vervoer, een maatregel als deze helpt daar niet bij.