Reactie aan Wethouder Levie van Amstelveen

Blog

In de persoonlijke blog probeert wethouder Levie mee te liften op de commotie die in Amsterdam is ontstaan over de snorscooter. Hier vind je zijn weblog: http://johnlevie.nl

En dit is onze reactie:

Hoe mis kun je de plank slaan.

Het pleidooi van wethouder Levie rammelt inhoudelijk aan alle kanten.In de eerste plaats houdt de wethouder scooterrijders verantwoordelijk voor 16% van de ongevallen.  Als je verantwoordelijk bent, ben je dus veroorzaker. Interessant! Wij zijn benieuwd waar de heer Levie deze conclusie vandaan haalt. Welk onderzoek toont dit aan? Wij kennen geen enkel onderzoek wat dit aantoont. Wel kennen wij onderzoeken die aantonen dat veel van de oorzaken van ongevallen, waar scooterrijders bij betrokken zijn, veelal door de tegenpartij worden veroorzaakt. Van alle toedrachten zijn er maar twee waarbij je de scooterrijder als grootste veroorzaker zou kunnen aanmerken, en dat zijn: geen voorrang verlenen en de macht over het stuur verliezen (de zogenaamde eenzijdige ongelukken). Bij alle andere oorzaken (geen doorgang verlenen,  onvoldoende rechts rijden, fout inhalen en snijden, foutieve rijbaan, fout oversteken) is juist de scooterrijder slachtoffer i.p.v. veroorzaker.

Ook betoogt de heer Levie dat het snelheidsverschil tussen snorfietsen en  fietsen te groot zou zijn. Wederom: welk onderzoek toont dit aan. Ruim 90% van de snorfietsbezitters is ouder dan 25 jaar en gebruikt het vervoermiddel zonder technische aanpassingen (dus max. 25 km/u) voor woon-werkverkeer en recreatie. Deze categorie gebruikers op deze manier wegzetten als “snelheidsduivels” deugt van geen kant.

Inderdaad. Als je naar de cijfers van politiecontroles kijkt kom je op hoge percentages te snelle en opgevoerde snorfietsen en scooters. Echter: de politie weet precies wie ze moet aanhouden. De correcte gebruiker wordt echt niet aangehouden. Ga je dan vervolgens de hele categorie gebruikers aanspreken op het gedrag van een kleine groep die “oppopt” uit de controles dan verdraai je de feiten. Juist een wethouder zou als opinieleider beter moeten weten en geen stemming maken.

Het voert te ver om alle conclusies van de heer Levie hier te weerleggen, maar wat we vooral willen doen is de heer Levie oproepen om zich te houden bij de feiten, zich te baseren op de juiste onderzoeken (o.a SWOV R-2013-15, Amsterdam snelheidsmetingen, fietsberaad) en een volwassen discussie aan te gaan over het onderwerp. Wij zijn daar voor in.

Stichting Scooterbelang

R. Haverkamp, voorzitter