Scooter in de winterstalling?

Blog

Het is alweer eind oktober en binnenkort gaan we weer over naar de wintertijd. Je zou het bijna niet zeggen met 19 graden buiten, maar de winter komt er weer aan. Nu is de vraag blijf je doorrijdenop je scooter in de herfst en winter of kies je voor een winterstalling?
 
Als je elke dag op je scooter naar je werk, school moet of een activiteit hebt, dan heb je weinig keus en is het belangrijk je scooter goed op de winter voor te bereiden. Maar niet iedereen heeft zijn of haar scooter elke dag nodig. Dan kun je beter je scooter niet blootstellen aan de komende weertypen, zoals hagel, sneeuw, slagregens, vorst, ijzel en andere ongemakken. 
 
Heb je een garage, carport of schuur, dan is de keuze snel gemaakt, maar wat als je in een flat woont of je hebt niet de beschikking over deze bijgebouwen. Dan moet je op zoek naar een andere oplossing. En die zijn er.
Zo bieden verschillende dealers winteropslag aan. De een inclusief het schoonmaken van je scooter, de andere met een onderhoudsbeurt. En natuurlijk zijn hier kosten aan verbonden.
 
Waar moet je rekening mee houden? In ieder geval betaal je de huur per maand of over de hele periode. Dit kan variëren van € 10,00 –  € 15,00 per maand tot een bedrag voor de gehele winterperiode: 1 oktober tot 31 maart, bijvoorbeeld € 100,00. Soms wordt ook een bedrag gevraagd voor stallings- of seizoensklaar maken. Wat ons opvalt is dat de kosten voor een motor/motorscooter vaak 1.5 keer zoveel is als voor een brom- en snorscooter. En er zijn grote verschillen per regio!
 
Als je de scooter in de winterstalling zet is het belangrijk te vragen of je in deze periode de scooter nog kan gebruiken. Vraag ook naar hoe de scooters in de opslag verzekerd zijn?. Want wat gebeurd er in geval van brand of diefstal. Sommigen adviseren de banden op spanning te zetten en met een volle tank te stallen. Ook belangrijk is om de accu in goede conditie te houden. Sommige dealers stellen een druppellader verplicht (kosten!). Wat doet een druppellader? Deze ontlaadt de accu gedeeltelijk en daarna laadt het de accu weer volledig op. De druppellader houdt de accu eigenlijk in beweging. Ofwel rusten, deels ontladen, deels laden, rusten, deels ontladen, enz.  
 
Maar vergeet niet op een zonnige dag in de winter toch even je scooter te pakken en een mooi, lang ritje te maken. Want wat is er mooier dan te rijden in een winterlandschap en ook nog goed voor je scooter?