Amstelveen zet val voor snorscooters

Onze successen

Geachte heer Levie,

Als wethouder verkeer in de gemeente Amstelveen, richt ik me tot u inzake het volgende voorval:

Op zondag 4 augustus jl. reed ik met mijn snorscooter vanuit de Keizer Karelweg richting Amsterdam via de van der Hooplaan. Bij het stadscentrum werd ik als snorfietser, vanwege werkzaamheden aan de rotonde op de Keizer Karelweg, bij het Cobra museum met een verbodsbord (c15, afgesloten voor fietsers en gehandicaptenvoertuigen) en volgborden omgeleid naar de Thorbeckelaan. Vervolgens via het voetgangerspad het Kazernepad op (hetgeen eigenlijk niet nodig is omdat 50 meter verderop een fietsersopgang naar het zwarte pad is). Ik vervolgde deze omleidingsroute en werd halverwege het Kazernepad opgewacht door motoragent Vermeulen die mij als bestuurder bekeurde voor het rijden met een snorfiets op een onverplicht fietspad. Hoewel ik aangaf dat ik via deze weg was omgeleid (de plek van omleiding heb ik samen met de motoragent bekeken omdat hij mijn verhaal niet kon staven) gaf hij aan dat de omleiding alleen voor fietsers bestemd was en niet voor snorfietsers. Er was volgens hem sprake van een overtreding.

Er dus blijkbaar geen omleidingsroute voor snorfietsers, als ik zijn visie volg. Vanzelfsprekend ga ik hiermee niet akkoord en heb de agent gemeld dat ik bezwaar aanteken tegen deze bekeuring.

In de week erna heb ik contact gezocht met uw toezichthouder de heer Kooiman, en deze bijzondere situatie uitgelegd. Hij zou hier melding van maken en verwees mij door naar de organisatie (Individu) die deze omleiding in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd. Echter ik heb tot top heden nog geen verandering gezien van de situatie. De fietsers (en dus ook de snorfietsers) worden via Amstelveen West nog steeds omgeleid via het Kazernepad. Ofwel deze omleiding lokt bij snorscooters een overtreding uit. En dat kan natuurlijk niet!

Ik heb op internet gezocht naar meer informatie over de omleidingsroutes en trof een document aan met de titel: omleidingsroutes_v1.2.pdf. In dit document worden omleidings- routes voor fietsers en gemotoriseerd verkeer rondom de Keizer Karelweg aangegeven. Maar wat is de positie van de snorfiets/scooter in deze?

In mijn functie als voorzitter van de Stichting Scooterbelang is het me al vaker opgevallen dat de snorfiets/scooter te weinig aandacht krijgt als het gaat om verkeersonderzoek, plannen en –infrastructuur. Zo ook in dit geval, is de eerste conclusie van de Stichting Scooterbelang. En dat is vreemd. Zeker in een gemeente als Amstelveen waar het scootergebruik waarschijnlijk intensiever is dan gemiddeld vanwege het randstedelijk karakter en de afstand tot Amsterdam (met haar parkeer en congestieproblemen).

Uit onderzoek blijkt nl. dat de scooter het meest wordt gebruikt voor woon-werkverkeer en vrije tijd. En wel door mensen van 25 jaar en ouder (meer dan 80%). Bovendien is het aantal snorscooters in de afgelopen 5 jaar verdubbeld. Is dit dan geen groep om rekening mee houden?

Vriendelijk verzoeken wij u om de omleidingsroute ook voor snorfietser/scooterrijders zo duidelijk mogelijk in te richten zodat zij geen overtreding behoeven te begaan (of indien de agent niet correct heeft gehandeld, het corps hierover te informeren) als zij vanuit het zuidelijke gedeelte van Amstelveen zich willen begeven in de richting van Amsterdam.

Vanzelfsprekend zijn wij bereid om, indien dat gewenst is, hierover mee te denken en ook bij toekomstige infrastructurele projecten kunnen wij u in adviserende zin van dienst zijn. De belangen van scooterrijders, veiligheid en doorstroming kunnen zo beter door u worden gediend.

Namens Stichting Scooterbelang,

 

R.A.S. Haverkamp

 

P.S. Graag willen wij ook uw aandacht vragen voor de letterlijk en figuurlijk levensgevaarlijke paaltjes op de fietspaden. In Amsterdam is hierover, sinds het dodelijk ongeval, een discussie gaande of deze verwijderd kunnen worden. Net als de Fietsersbond pleiten wij ook voor om deze paaltjes zoveel mogelijk te verwijderen (tenzij andere maatregelen niet voldoende effectief zijn gebleken).

Reacties

afbeelding van Remas
Door Remas op

Geachte heer Haverkamp,

In uw mail van vorige week woensdag geeft u aan dat u als scooterrijder problemen heeft ondervonden bij het volgen van de omleidingsroute voor fietsers tijdens de werkzaamheden aan de kruisingen Keizer Karelweg-Mr. G. Groen van Prinstererlaan en Keizer Karelweg-Graaf Aelbrechtlaan. Het betreurt ons dat er blijkbaar verwarring is ontstaat omtrent de omleidingsroute.

Bij werkzaamheden worden normaal gesproken alleen omleidingsroutes voor fietsers en voor autoverkeer gemaakt. Voor de andere categorieën weggebruikers, zoals voetgangers, bromfietsers, snorscooters, skeeleraars etc. worden geen aparte routes geregeld. Over het algemeen is dat ook niet echt nodig, aangezien de omleidingsroute voor fietsers vaak ook toegankelijk is voor snorscooters en de omleidingsroute voor auto’s vrijwel altijd ook toegankelijk is voor bromfietsers. Vanzelfsprekend is dit echter niet.

Bij de werkzaamheden aan de Keizer Karelweg is bewust gekozen voor een omleidingsroute voor fietsers via het zwarte pad. Deze route is voor fietsers het meest logisch, veilig en comfortabel. Nadeel van deze route is dat snorscooters deze gedeeltelijk niet kunnen volgen. Om dit op te lossen hadden we een aparte omleidingsroute voor snorscooters kunnen aangeven, maar dat had dan wel betekend dat er extra omleidingsroutes waren gekomen, met als gevolg een woud aan omleidingsbordjes, hetgeen wellicht weer tot extra verwarring had geleid. Een andere optie was het tijdelijk openstellen van het zwarte pad voor snorscooters geweest. Deze optie is echter te gevaarlijk, aangezien het zwarte pad erg smal is en enkele onoverzichtelijke slingerbochten kent. Wij zijn er eigenlijk vanuit gegaan dat scooterrijders, vaak plaatselijk bekend, hun eigen weg zouden kunnen vinden en via de woonstraten door de wijk om het werk heen zouden rijden. Dat laatste is wellicht wat naïef geweest.

Omdat de werkzaamheden volgende week afgerond worden en de omleidingsroutes dan weer worden opgeheven, zullen wij de routes nu niet meer aanpassen. Wel zullen wij hieruit lering trekken en dit bij volgende werkzaamheden absoluut beter gaan regelen en voortaan expliciet ook rekening gaan houden met snorscooters. Daarnaast zullen wij de uitgezette routes beter gaan controleren, waardoor fouten zoals de door u opgemerkte fout bij het voetpad naar het zwarte pad, terwijl de 50 meter verderop gelegen fietsdoorsteek de bedoeling was, niet meer voor zullen komen.

Wat betreft uw verzoek onnodige paaltjes op fietspaden zoveel mogelijk te verwijderen, zijn wij het volledig met u eens. Al geruime tijd verwijdert de gemeente Amstelveen paaltjes die wij niet noodzakelijk achten. Daarnaast doen wij mee aan de website www.fietspaaltjes.nl waar u zelf melding kunt doen van paaltjes in onze gemeente die volgens u niet noodzakelijk zijn.

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.

P. Gillissen

Adviseur verkeer

Gemeente Amstelveen