Wordt de 2-takt brom- en snorfiets verboden?

Blog

Onlangs heeft een Zwitsers onderzoeksbureau Paul Scherren instituut onderzocht en geconcludeerd dat een 2-takt motor sterk vervuilend is. Dit is niet nieuw. Dit was al veel eerder bekend, maar met name de uitspraak dat de 2-takt motor sterk vervuilender is dan een bestelbus, vraag natuurlijk veel aandacht. Wat is hier aan de hand? 

Het onderzoek zicht zich met name op de Aziatische landen waar de 2-takt veel gekocht en gebruikt wordt. De emissies in die landen zijn ook anders dan hier in Europa. En zeker in Nederland worden en bijna geen 2-takt scooter meer verkocht. Maar het onderzoek is duidelijk, de 2-takt motor heeft zijn langste tijd gehad.

Het al geruime tijd bekend dat 2-takt brom- en snorfietsen, vervuilender zijn dan de moderne, veel zuiniger en schonere 4-takt. Wij hebben nagevraagd hoeveel 2-takt scooter er in de laatste jaren door de grote fabrikanten in Nederland zijn verkocht. Dit bleek minder dan 5% te zijn! Ofwel 95% koopt een 4-takt brom- en snorfiets. Bij de grootste fabrikant is het zelfs minder dan 1%.

Hoe zorgen we ervoor dat het 2-takt park afneemt?
Simpel, door te kijken naar de ontwikkelingen in de automarkt. In de afgelopen jaren zijn door financiële prikkels heel veel schonere, hybride, elektrische en kleinere auto's verkocht. Dit is ook eenvoudig door te vertalen naar de scootermarkt. Biedt de eigenaar van een 2-takt een slooppremie als hij zijn brom- of snorfiets inruilt voor een veel schonere 4-takt of een elektrische scooter. En alstublieft niet alleen voor een elektrische voertuigen, want niet iedereen kan of wil op dit moment een elektrische scooter rijden (prijs, woonsituatie, afstand). Geef mensen een keuze: een basis slooppremie voor inruil naar 4-takt en daar bovenop een extra vergoeding als je een elektrisch voertuig koopt .

En wat moeten we nog meer doen?
De landelijke politiek kan zich sterk maken voor verhoging van de Euro-norm voor brom- en snorfietsen in Europa waardoor de fabrikanten gaan innoveren (zoals we gezien hebben wij de autofabrikanten.

Maar let op dat we hier niet een kwetsbare groep treffen, die het niet al te breed heeft. De 2-takt is namelijk een stuk goedkoper dan de 4-takt, waardoor deze groep met name wordt getroffen als we de 2-takt brom- en snorfiets gaan verbieden. En houdt rekening met de hobbyist, het zou toch zonde zijn als we de oldtimers in de toekomst alleen in het museum kunnen bezichtigen.

En laat de lokale politici werken aan verbetering van het 'scooterpark' in plaats te onderzoeken wat we al weten. n stoppen met het meest efficiënte vervoersmiddel in de stedelijke omgeving in een verdomhoekje te zetten. Want we gooien het kind met het badwater weg!

Nature publicatie: http://www.nature.com/ncomms/2014/140513/ncomms4749/full/ncomms4749.html