Scooterbelang nieuwspagina in Scooter&bikexpress #108

Blog

Iedere maand hebben wij een volledige pagina in het magazine Scooter&bikexpress tot onze beschikking. Hier kun je onze bijdrage voor uitgave #108 lezen. Onderaan de tekst is de pagina zelf te downloaden!

Onderborden gate
Ondertussen is Amsterdam ook aan het goochelen met onderborden en zien we in de Jan Pieter Heijestraat een aanduiding die niet juridisch houdbaar lijkt. Onder het bord van onverplicht fietspad verschijnt het onderbord “snorfiets naar de rijbaan”. Als we kijken naar het gebruik van onderborden is dit geregeld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. Daarbij mogen de onderborden de volgende functies hebben.
- Een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding.
- Een beperking van de werkingssfeer bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden.

Een onderbord mag dus NIET een uitbreiding van de werkingssfeer zijn. En gezien de hierboven genoemde kanttekeningen lijkt hier wel degelijk sprake te zijn van een uitbreiding van de werkingssfeer van verkeersbord G13 (onverplicht fietspad). Als dit zo doorgaat lijkt een complete chaos op korte termijn een feit en welke agent in Amsterdam is in staat om dit nog te handhaven?

Maar het blijft niet enkel bij het onderbord ‘snorfiets naar de rijbaan’ , we zien ook dat veel eenrichtingswegen die voorheen uitgezonderd waren voor bromfietsers en fietsers nu enkel voor fietsers zijn uitgezonderd. Dit betekent dat de brom – en snorscooterrijder, in tegenstelling tot de fietser, één richting op moet rijden. Is dit niet een perfect staaltje scootertje pesten? Het wordt tijd dat Den Haag, Amsterdam tot de orde roept want dit getreiter kan gewoonweg zo niet langer.

Ongeduldig
De gemeente Amsterdam verwacht pas rond 1 januari 2018 snorscooters te kunnen verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan. Dat schrijft wethouder Litjens in een brief aan de gemeenteraad. Reden hiervoor is dat de gemeente afhankelijk is van het Rijk. Zo moet de Raad van State nog een advies geven en moeten de regels daarna in het Staatsblad worden gepubliceerd. Ook moet studiemateriaal voor rijexamens worden aangepast. Daarnaast zijn er in Amsterdam zelf allerlei maatregelen, zoals borden, nodig. Om scooterrijders op de hoogte te stellen wordt er ook een uitgebreide communicatiecampagne voorbereid. Maar, als het aan West (we zijn weer in Amsterdam) ligt, zijn snorscooters op de Bilderdijk- en Jan Evertsenstraat niet meer welkom op het fietspad. De bestuurscommissie vindt dat de landelijke wetgeving die dit mogelijk moet maken te lang op zich laat wachten. Met een eigen plan proberen ze al na de zomer deze fietspaden scootervrij te krijgen.
De gemeente Amsterdam is al langer bezig om de snorscooter naar de rijbaan te verbannen. Echter moet daarvoor toestemming komen vanuit Den Haag, dus laten die plannen nog op zich wachten. Op zijn vroegst op 1 januari 2018 gaat de regelgeving daarvoor in. Dat betekent dat de scooter dan verplicht met een helm op de rijbaan moet rijden. ‘Dat vinden we hartstikke mooi, maar het duurt gewoon echt te lang. Hier gaan we naar dertig kilometer per uur, dan kan de snorscooter ook zonder helm naar de rijbaan toe', vertelt fractievoorzitter Yvette Hofman van GroenLinks in West.

Inspraakreacties
Dat de komst van de milieuzone voor scooters voor zowat heel Amsterdam is ingeslagen als een bom bij de scooterrijders zagen we al op onze website en facebookaccount. Niet minder dan 50.000 mensen bereikten we met onze berichten. Ondertussen vragen we ons af hoeveel inspraakreacties de gemeente Amsterdam heeft ontvangen. ‘Veel, heel veel’ aldus ingewijde van Amsterdam’ Het lijkt er dan ook op dat de regel scooter ouder dan 2011 naar beneden zal worden bijgesteld. Of dit de gewenste 2005 zal gaan worden is niet zeker, maar Amsterdam lijkt in beweging te komen.