Reactie op facebook discussies

Blog

Deze reacte heb ik maar geschreven naar aanleiding van deze intro die wordt gedeeld op Facebook:

Jarenlang gedacht dat 'onze' good old ANWB voor meer veiligheid op de weg was. Onafhankelijk onderzoek van SWOV toont het aan: snorscooters gehelmd op rijweg = 38% veiliger, maar ANWB wil ze op fietspad houden en lobbied daarvoor in de tweede Kamer, namens al haar leden. Deze ooit als fietsclub begonnen vereniging lijkt geheel de weg kwijt... Aangezien half NL lid is, misschien even delen. Deze ANWB verdient niemands steun.

Reactie:

Opvallend dat er zo weinig mensen het 'gok' onderzoek van de SWOV echt goed gelezen hebben. Iedereen roept maar wat en het ontbreekt aan nuance. En bij het weergeven van de resultaten is er sprake van 'cherry picking' vanuit de verschillende lobby organisaties. Hoe mooi kan het zijn: 38% veiliger? Maar waardoor wordt dit cijfer bepaald?

Allereerst zijn het een groot deel van de scooter ongelukken eenzijdige ongelukken. Ofwel deze ongelukken worden veroorzaakt door de bestuurder zelf, zonder dat er een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is (cijfer is ook hoog onder fietsers trouwens). Het totaal aantal snorscooter verkeersslachtoffers met enig letsel (689) neemt met 4% af is ze een helm opzetten en op fietspad blijven rijden (ja, dat scheelt enorm in veiligheid toch in de huidige situatie, 7% afname met helm op naar rijbaan, 25,5% (effect naar rijbaan met hoge snelheidsverschil is niet meegenomen, vreemd he?) wordt bepaald doordat mensen van de snorfiets afstappen!!! (is dat niet het onderliggende doel van de Fietsersbond??)

Blijft het bijzonder vreemd dat Amsterdam niet in staat is te handhaven (andere grote steden veel beter), en dat er gemiddeld meer fietsers dodelijk slachtoffer zijn in Amsterdam ( moet daar niet de aandacht naar uitgaan?). Uit het cijfer van SWOV in 2012 waren er 2 dodelijk slachtoffers onder snor- en bromfietsers. Opmerkelijk is dat er in 2013 een spraakmakend dodelijk snorfietsongenval heeft plaatsgevonden (aanrijding met fietspaaltje) waarvoor de gemeente nu aansprakelijk wordt gesteld.

Verplaatsen van het probleem naar de rijbaan is geen oplossing. Menig lobbyist vergeet in de discussie dat we hier spreken over mensen ipv aso's, tuig of hufters. Kijk eens in je eigen omgeving wie er snorfiets rijdt en vraag hem of haar eens naar deze plannen en waarom hij of zij een snorfiets rijdt. Dan krijg je zeker een heel andere invalshoek te horen.

Blijft het punt staan dat snorfietsers niet te hard over het fietspad mogen rijden en dat het 2-takt park afgebouwd moet worden. Er zijn oplossingen beschikbaar die voor alle partijen beter zijn maar in de huidige discussie niet aanbod komen. Want (gemotoriseerde/elektrische) tweewielers zijn de toekomst voor de binnensteden!!!

Reacties

afbeelding van mustafa11b
Door mustafa11b op

laat de oudere snorfiets rijders zelf beslissen helm op of niet want mocht het er door komen snor met helm gaan heel wat mensen over op de bromscooter of bromfiets  men moet eerst eens vragen aan de mensen waarom men snorscooter rijdt dan krijg je heel andere antwoorden  maar ze scheren alles over 1kam de schuldige zijn de snorscooters laat ze eerst maar eens op de fietsers letten want daar zittten ook broken piloten bij zie ik dadelijks in leeuwarden  door rood licht op het achter wiel rijden  geen hand uitsteken je moet maar zien waar ze heen gaan en dan de snor scooter de schuld geven de fietsers zou ik zeggen let daar maar eens op