In actie tegen de milieuzone!

Blog

De afgelopen weken stonden in het teken van de milieuzone die Amsterdam door wil gaan voeren vanaf 2018. Grootste pijnpunt is de door de gemeente vastgestelde leeftijd waarbij scooters en bromfietsen de ring van Amsterdam niet meer in mogen. Wanneer je een scooter hebt die ouder is dan 2011 mag je het centrum niet meer in. De leeftijd is door de gemeente volledig onwillekeurig en zonder onderbouwing gekozen, en moet naar onze mening verruimd worden. Het is de gemeente voornamelijk te doen om de 2-takt scooter en juist die is vanaf 2005 nog maar mondjesmaat verkocht. De 2-takt maakt slechts een paar procenten van de verkoop uit en sommige importeurs hebben zelfs al tijden geen 2-takt meer in het programma. Echter, een aanpassing van bouwjaar 2011 naar 2005 zou een grote stap zijn en Scooterbelang pleit dan ook om scooters ouder dan 2007 niet meer toe te laten als interessant compromis. Je kunt dan stellen dat nagenoeg elke 2-takt uit het centrum geweerd wordt en enkel 4-takt scooters, die schoner zijn, het centrum in mogen. Ook de grootte van het gebied zou moeten worden aangepakt. Begon de milieuzone nog als eenring rond het centrum, inmiddels is de zone voor bromfietsen en scooters verder vergroot en is zelfs de grootste zone van alle gemotoriseerde voertuigen.

Probleem van de milieuzone is verder dat Amsterdam het probleem verschuift naar andere gemeenten. Oudere scooters zijn weliswaar onverkoopbaar in Amsterdam, 30 km verder mag je er gewoon op rondrijden. Sommige lezers vragen zich ook af wat Amsterdam gaat doen aan de vele duizenden vliegtuigen die dagelijks over de stad vliegen, en de boten met stinkende dieselmotoren op het IJ? De aanpak lijkt inmiddels op een briljant stukje scootertje pesten die zijn weerga niet kent en die vele duizenden scooterrijders bijzonder hard treft!

Nu de periode van de inspraakreactie is afgelopen zal duidelijk worden of de gemeente Amsterdam alle gedupeerde scooterrijders tegemoet gaat komen. Wordt vervolgd.